Uczniowie ALO na Konferencji Naukowej Studentów Wydziału Farmaceutycznego

  • 2018-04-24 19:43:31

Nasza odyseja naukowa trwa w najlepsze. W dniu 14 kwietnia 2018 roku wzięliśmy udział w II Konferencji Naukowo-Szkoleniowej Studentów Wydziału Farmaceutycznego Uniwersytetu Medycznego w Łodzi. Tego dnia zaplanowaliśmy udział w trzech wykładach.

Uczniowie ALO na Konferencji Naukowej Studentów Wydziału Farmaceutycznego

Po przekroczeniu progów Wydziału Farmaceutycznego zostaliśmy gorąco powitani przez organizatorów Konferencji po czym udaliśmy się na pierwszy wykład - „Współpraca klinicysty z farmaceutą i diagnostą laboratoryjnym”, który wygłosił dr hab. prof. nadzw. UM Tadeusz Pietras. Diagnosta i farmaceuta winni być traktowani jak równoprawni partnerzy lekarza. Bez pracy diagnosty medyk nie jest w stanie postawić właściwej diagnozy. Proces terapeutyczny nie może się też obyć bez farmaceuty, który wydaje leki i dba o ich właściwe dawkowanie. Te trzy profesje muszą zewrzeć szyki, aby dbać o ludzkie zdrowie, które, nie tylko zdaniem pana profesora, jest jedną z podstawowych wartości społecznych.

Kolejny wykład, wygłoszony przez dr n. med. Pawła Rasmusa, dotyczył farmakologicznych i niefarmakologicznych metod zwiększających efektywność pracy umysłowej. Mocna kawa, orzechy włoskie obfitujące w kwasy omega-3 lub ginkgo biloba - któż z nas ich nie stosował, ucząc się przed ważnym egzaminem? Nasz ulubiony prelegent nawiązał także do kontrowersyjnych, farmakologicznych środków stymulujących pracę mózgu. Piracetam, metylofenidat, modafinil - to tylko ułamek farmaceutyków podkręcających pracę mózgu lub, w przypadku beta-blokerów, działających przeciwlękowo. Pan doktor odniósł się też do kontrowersyjnych wypowiedzi znanych naukowców na temat stosowania np. amfetaminy w procesie przyswajania wiedzy. Zadajmy sobie jednak pytanie - kto z nas chciałby być leczony przez lekarza, który zdawał większość egzaminów na studiach medycznych, będąc pod wpływem amfetaminy, pseudoefedryny lub modafinilu? Mówimy zdecydowane NIE wszelkim farmakologicznym stymulatorom pracy mózgu.

Ostatni wykład poświęcony był zdrowotnym właściwościom chleba. Dzięki panu profesorowi Zygmuntowi Gilowi z Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu dowiedzieliśmy się jakie są najnowsze trendy w produkcji pieczywa, na czym polega przewaga pieczywa żytniego razowego nad pieczywem pszennym oraz dlaczego chleb na zakwasie jest najbardziej prozdrowotnym rodzajem pieczywa.

Po wykładach zostaliśmy zaproszeni na zajęcia warsztatowe w mniejszych grupach. Zainteresowani analityką medyczną udali się na zajęcia „Techniki pobierania krwi”. Panie Beata Kajdos i Alicja Niewiadomska fachowo przedstawiły błędy najczęściej popełniane przez personel medyczny w trakcie pobierania krwi oraz zaprezentowały nowoczesne techniki pobierania krwi np. od noworodków. Nie mieliśmy pojęcia, że aż tyle czynników może mieć wpływ na wynik badania! Czy wiedzieliście, że ‘pompowanie’ pięścią (absolutnie niezalecane!) w trakcie badania, poprzez zwiększenie aktywności mięśni, może prowadzić do wzrostu poziomu potasu lub magnezu w obrazie krwi? A dlaczego osoby, u których podejrzewa się cukrzycę, powinny oddawać krew rano? Poziom glukozy zwiększa się w nocy, a opada w ciągu dnia i dlatego poranek jest najbardziej optymalnym porą dnia.

Pozostali uczniowie wzięli udział w warsztatach dotyczących kosmetologii i użycia urządzeń w specjalistycznych gabinetach. Również ta prezentacja dostarczyła im wiedzy, szczególnie w zakresie wykonywania zawodu kosmetologa i prowadzenia własnego gabinetu.

To był długi dzień pełen wrażeń. Wracaliśmy do domu bogatsi o wiedzę, której mógłby nam pozazdrościć niejeden student I roku medycyny lub farmacji ;-)